10. LIITTEET

Tässä luvussa esittelen työssä käyttämäni liitteet.


LIITE 1. HAASTATTELUKUTSU

LIITE 2. HAASTATTELURUNKO

LIITE 3. ESITIEDOT HAASTATELTAVILLE

LIITE 4. SEKSUUALIEETTINEN KANNANOTTO 1/2021

LIITE 5. HELLUNTAIKIRKON EETTINEN KANNANOTTO 1/2009

LIITE 6. SEKSUAALIEETTINEN KANNANOTTO 2/2021

LIITE 7. LAUSUNTO REKISTERÖIDYSTÄ PARISUHTEESTA

LIITE 8. KANNANOTTO AVIOLIITTOLAKIIN 2/2011

LIITE 9. KANNANOTTO AVIOLIITTOLAIN MUUTOKSEEN




Liite 1. Haastattelukutsu

Haastattelukutsu


Olen Iso Kirja -opiston MA-opiskelija ja Porin Helluntaiseurakunnan seurakuntapastori. Teen opintoihini liittyvää päättötutkielmaa, jossa tutkin seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten kokemuksia helluntailaisuudesta. Yksi tutkimukseni tarkoituksista on tuoda esiin niiden ääntä, jotka eivät pääse keskustelemaan mutta joita keskustelut koskevat. Lisäksi koen vastuuta paitsi pastorina, myös isänä siitä, että kenenkään ei tulevaisuudessa tarvitsisi kasvaa helluntaiseurakuntien piirissä peläten yhteisöään tai häveten itseään.


Etsin tutkielmaani varten suomalaisten helluntaiseurakuntien toimintaan osallistuvia tai osallistuneita seksuaalivähemmistöön kuuluvia aikuisia, jotka ovat tiedostaneet seksuaalisen suuntautumisensa seurakunnan toimintaan osallistuessaan. Aikuisuusvaatimus koskee tutkimukseen, ei seurakunnan toimintaan osallistumista.


Noin tunnin mittaisen haastattelun aikana tahtoisin kuulla kokemuksiasi ja sitä, mitä odottaisit tai olisit odottanut seurakuntayhteisöltä, sen vastuunkantajilta tai jäseniltä. Ymmärrän, että aihe on hyvin henkilökohtainen ja monelle arka. Tahdon kunnioittaa haastattelutilanteessa rajojasi ja sitä, että haastattelussa edetään täysin sinun ehdoillasi.


Haastattelu äänitetään ja aineisto kirjoitetaan tekstiksi tutkielman teon ajaksi. Tutkielmassa materiaali tuodaan esiin niin, ettei haastateltava ole tunnistettavissa siitä (haastatteluista hävitetään murteet yms.) Haastateltavien henkilötietoja ei tallenneta ja muu aineisto hävitetään tutkimuksen valmistuttua. Haastattelu voidaan toteuttaa joko niin, että saavun haastattelemaan sinua kasvokkain haluamaasi kaupunkiin, tai teemme sen etänä jotain internetalustaa käyttäen.


Jos olet halukas osallistumaan tutkimukseen, voit ottaa minuun yhteyttä millä tahansa seuraavista tavoista. Kerron mielelläni lisää. Tätä aihetta on tarpeellista tutkia.

 

Ystävällisin terveisin 

Tommi Törnroos 

Messenger:  xyz

Ig: @tommitt7 

xyz@gmail.com 




LIITE 2. HAASTATTELURUNKO

Taustoittava haastattelulomake muistiinpanoja varten 


Taustatiedot: 

Ikä (tällä hetkellä): 

Sukupuoli: 

Minkä kokoisessa seurakunnassa / seurakunnissa olet ollut (n. jäsenmäärä): 

Kuinka päädyit mukaan helluntaiseurakuntaan? 

Kuinka kauan olet ollut mukana helluntaiseurakunnan toiminnassa? 

Oletko puhunut seksuaalisuudestasi julkisesti? 


Vapaa kerronnallinen osuus: 

Luonnehdi vapaasti kokemuksiasi seurakunnasta. Voit aloittaa vaikka siitä, mitä sinulle tulee ensimmäisenä mieleen ajatellessasi seurakuntaa, tai onko joku tietty tilanne jäänyt erityisesti mieleesi? 


Varsinainen kysymys (mikäli ei ole tullut vapaassa osiossa esiin): 

Mitä jälkeen päin ajateltuna olisit odottanut, tai mitä tällä hetkellä odottaisit seurakunnan vastuunkantajilta tai jäseniltä suhteessa seksuaalisuus-aiheen käsittelyyn. Odotukset voivat olla enemmän yleisluontoisia, tai täysin henkilökohtaisia. 

Ovatko odotuksesi muuttuneet ajan saatossa? Osaatko nimetä jotain tiettyä vaikutustekijää, joka vaikutti odotuksiesi muuttumiseen? 


Mahdollisia lisäkysymyksiä tarvittaessa: 

-Oletko kokenut jotain erityisen ahdistavaa tilannetta, joka olisi jäänyt mieleesi suhteessa seksuaalisuuteen tai seksuaalivähemmistöihin? 

-Onko mieleen jäänyt jotain erityisen positiivista kokemusta aiheeseen liittyen? 

-Mitä ajattelet yleisesti ottaen kaikesta kokemastasi tänä päivänä? 


YLEISKUVAUS: (haastattelijan muistiinpanot ja välittömät havainnot)




LIITE 3. ESITIEDOT HAASTATELTAVILLE

Haastattelun kulku:

 

Itseni esittely:

Tommi Törnroos, MA-opinnot, Porin Helluntaiseurakunnan pastori, vaimo ja kaksi lasta.

 

Mihin haastateltava on osallistumassa:

Tutkimuksen ideana on kartoittaa seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten kokemuksia ja etenkin odotuksia suomalaisten helluntaiseurakuntien vastuunkantajia kohtaan.

 

Yleiskuvaus haastateltavan tietoon prosessista:

Tutkimuksen teoriaosuudessa esittelen sateenkaariteologian eri näkökulmia, sekä myöskin yleisemmin konservatiivista ja liberaalia tulokulmaa aiheeseen. Tutkimukseni tarkoitus on ennen kaikkea kartoittaa kokemuksia, ei muodostaa raamattuteologista tulkintaa siitä, kuinka asioihin tulisi suhtautua.

 

Haastattelut äänitetään ja materiaali litteroidaan, eli kirjoitetaan ylös tutkimuksen teon ajaksi. Itse raakamateriaalia ei käsittele minun lisäkseni kukaan muu ja se tuhotaan tutkimusraportin valmistuttua.

 

Pyrin parhaani mukaan hävittämään kaiken tunnistettavuuden vastauksista, eli muutan vastaukset kirjallisessa muodossaan yleiskielelle. Itse vastauksien asiasisällöistä voit toki tunnistaa itsesi, mutta pyrin siihen, että ulkopuolinen ei sinua siitä tunnista.

 

Tutkimuksessa analysoin ja pohdin vastauksia parhaani mukaan ja muodostan niistä johtopäätöksiä. Kyseessä ei ole yleistyksien hakeminen, eli en pyri tutkimuksellani muodostamaan väitteitä siitä, miten asiat yleisesti ottaen ovat, vaan pyrin saamieni vastausten pohjalta nostamaan esiin kysymyksiä ja pohdittavia asioita tutkimuksen lukijan mielessä.

 

Voit missä tahansa kohtaa haastattelua kieltäytyä vastaamasta mihin tahansa kysymykseeni ja se on ihan ok.

 

Laitan nauhoituksen päälle.

 

Oletko ymmärtänyt mistä haastattelussa on kysymys, miten tulen käyttämään vastauksiasi ja onko tämä sinulle ihan ok?


LIITE 4. SEKSUUALIEETTINEN KANNANOTTO 1/2021

Helluntaikirkon kannanotto seksuaalietiikkaan

tammikuu 12, 2021, 6:10 pm

 

Suomen Helluntaikirkko edustaa uskonnollisena yhdyskuntana Suomessa toimivia helluntaiherätyksen seurakuntia ja niihin kuuluvia henkilöjäseniä.

Helluntaikirkko sitoutuu kaikessa opetuksessaan, julistuksessaan ja toiminnassaan Raamatun opetuksesta nousevaan avioliittokäsitykseen ja

seksuaalietiikkaan. Tämän käsityksen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, joka on tarkoitettu kestäväksi ja joka perustuu uskollisuuteen,

rakkauteen ja kunnioitukseen. Seksuaalinen kanssakäyminen kuuluu avioliittoon ja kukoistaa parhaiten juuri avioliitossa. Avioliitto luo myös lapsille

turvallisen kasvuympäristön ja takaa heille oikeuden eri sukupuolta oleviin vanhempiin.[1]

 

Helluntaiherätyksen opetuksen mukaan Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi ja tarkoitti heidät elämään yhdessä. [2] Mies ja nainen tulevat

luonnollisella tavalla yhdeksi lihaksi. [3] Helluntaiherätyksessä tämän katsotaan olevan normatiivinen malli myös nykyajan kristillisille seurakunnille.

Miehen ja naisen välisen avioliiton tarkoituksena on lisääntymisen lisäksi eri sukupuolten välinen, toinen toistaan täydentävä kumppanuus. [4] Miehen ja

naisen välinen avioliitto ja siinä toteutuva seksuaalinen kanssakäyminen on Jumalan lahja. Helluntaiherätyksessä katsotaan, että tätä

luomiskertomukseen perustuvaa kristillistä avioliittokäsitystä ei voida muuttaa.

 

Uuden testamentin opetuksen katsotaan myös tukevan tätä avioliittonäkemystä ja siihen kiinteästi liittyvää seksuaalietiikkaa. Jeesus tunnustetaan

helluntailaisuudessa Jumalan Pojaksi ja Luojan inkarnoituneeksi ilmentymäksi. Hän vahvistaa luomisessa asetetun mallin: mies ja nainen on

tarkoitettu tulemaan yhdeksi lihaksi ja elämään yhdessä. [5] Maallisen toimintansa aikana Jeesus tunnettiin syntisten ystävänä[6] ja hän suhtautui

epäpuhtaisiin ja syntisiin ihmisiin aikalaistensa näkökulmasta lempeästi – tämä koski myös seksuaalisiin rikkomuksiin syyllistyneitä. [7] Toisaalta

Jeesus opetti, että seksuaalisiin tekoihin liittyvät synnit ovat vakavia ja tuhoisia asioita. [8] Kristityn tulee hallita omaa seksuaalisuuttaan. [9] Vaikka

ihmiskulttuuriin kuuluu viestintää, symboliikkaa ja taidetta, jossa myös seksuaalisuuden teemat nousevat esiin, pornografian käytön katsotaan rikkovan luomisteologian perusajatusta. 

 

Myös Paavalin tekstit tukevat miehen ja naisen välistä avioliittoa. Paavalin tilannesidonnaisten kirjeiden katsotaan olevan inspiroitua Jumalan sanaa, jonka seksuaalieettinen opetus on normatiivista myös nykyajan kristillisille seurakunnille. Samaa sukupuolta olevien välisiä parisuhteita ei voida siunata Paavalin opetuksen perusteella. [10] Roomalaiskirjeessä Paavali kuvaa jumalattomuutta, jossa ihmiset ovat hylänneet luojansa ja kääntyneet pakanauskomuksiin. [11] Jumalan sanotaan siksi hylänneen heidät himojensa vietäväksi. [12] Luomisessa seksi määriteltiin miehen ja naisen väliseksi, ja tästä poikkeaminen yhdistyy ihmisen turmeltumiseen. Paavalille luomisjärjestys asettaa normatiivisen mallin, johon myös helluntaiherätys on sitoutunut. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvat ihmiset nähdään osana seurakuntaa siinä missä muutkin ihmisryhmät, mutta tämä ei tarkoita Raamatun opetukseen perustuvan avioliittonäkemyksen ja seksuaalieettisten linjausten muuttamista. 

 

Helluntailainen opetus ei rinnasta yhteiskunnassa laajasti vakiintunutta avosuhdetta avioliittoon, vaikka myös avosuhde voi sisältää avioliiton tunnuspiirteitä. Avosuhteessa eläviä kehotetaan solmimaan kristillinen avioliitto, koska julkisen, juridisen ja hengellisen vahvistamisen kautta solmitun miehen ja naisen välisen avioliiton katsotaan vastaavan parhaalla tavalla luomisteologian ihannetta. 

 

Helluntaikirkko suhtautuu kunnioittavasti seksuaalivähemmistöihin ja avosuhteessa eläviin samalla kun se pitää kiinni oikeaksi katsomastaan Raamatun opetuksesta. Helluntaiherätys koostuu seurakunnista, jotka pyrkivät olemaan armollisia, hyväksyviä ja elämän realiteetit huomioon ottavia yhteisöjä, jotka tarjoavat jokaiselle tilan kasvaa kristillisessä uskossaan. 

 

Suomen Helluntaikirkon hallitus 12.1.2021 

 

[1]  Kannanotto avioliittolakiin 2/2011. www.suomenhelluntaikirkko./kannanotto-avioliittolakiin-2-2011 Viitattu 1.1.2021. 

[2]  1. Moos. 1:27. 

[3]  1. Moos. 2:24. 

[4]  1. Moos. 2:18–24. 

[5]  Mark. 10:1–12; Matt. 19:1–12. 

[6]  Matt. 9:10–11, 11:16–19; Luuk. 7:34, 15:1–2; Mark. 2:15–16. 

[7]  Matt. 11:19; Mark. 2:15–17; Luuk. 7:34, 7:36–50; Joh. 4:16–18, 7:53–8:11. 

[8]  Matt. 5:29–30; Matt. 18:8–9; Mark. 9:43–48. 

[9]  Matt. 5:27–32. 

[10]                 Room. 1:26–27; 1. Kor. 6:9; 1. Tim. 1:9–10. 

[11]                 Room. 1:18–27. 
[12]                 Room. 1:24–25





LIITE 5. HELLUNTAIKIRKON EETTINEN KANNANOTTO 1/2009

Helluntaikirkon eettinen kannanotto 1/2009

Suomen Helluntaikirkon syyskokous marraskuussa 2008 valtuutti yhdyskunnan hallituksen ottamaan kantaa ajankohtaisiin opillis-eettisiin kysymyksiin. Tammikuussa 2009 SHK:hallitus hyväksyi ensimmäisen kannanoton, joka on tässä luettavissa. Työskentely tulee jatkumaan.

 

Tampereella 15. tammikuuta 2009 kokoontunut Suomen Helluntaikirkon hallitus toteaa seuraavaa:

Suomalaisen yhteiskunnan perhe- ja seksuaalietiikkaan liittyvät käsitykset ovat muuttuneet viime vuosina hyvin huolestuttavaan suuntaan. Esimerkiksi käsitykset miehen ja naisen sukupuolirooleista, avioliitosta, perherakenteesta ja vanhempien kasvatusvastuusta ovat monin tavoin hämärtyneet ja irtautuneet Raamatun periaatteista. Huono eettinen kehitys näkyy sekä liberaalissa lainsäädännössä että yhteiskuntamme pahoinvoinnissa.

 

Esimerkkeinä kielteisestä eettisestä kehityksestä ovat muun muassa avoliittojen, sitoutumattomien ”kevytsuhteiden” ja avioliiton ulkopuolisten suhteiden yleistyminen, avioerojen ja perheväkivallan lisääntyminen, läheisten ihmissuhteiden epävarmuus, lasten kasvatusongelmat, lisääntynyt turvattomuus sekä lasten seksuaalinen hyväksikäyttö. Myös laki samaa sukupuolta olevien parisuhteen rekisteröinnistä (2002) sekä keskustelu tämänkaltaisissa suhteissa elävien oikeudesta lasten adoptoimiseen viestivät yhteiskuntamme eettisestä tilasta.

 

Eettinen rapautuminen ja synnin turmelemat elämänmuodot heijastuvat yhä enemmän myös helluntaiseurakuntien arkeen. Suomen Helluntaikirkko on syvästi huolissaan edellä mainitusta kehityksestä. Haluamme pitää yllä Raamatun ihanteita unohtamatta nyky-yhteiskunnan paineiden keskellä elävää yksilöihmistä.

 

Raamattu opettaa, että avioliitto on Jumalan asettama ja pysyväksi tarkoitettu liitto. Miehen ja naisen muodostama avioliitto luo turvallisen perhe- ja kasvuyhteisön myös lapsille. Samalla se takaa lapsille oikeuden eri sukupuolta oleviin vanhempiin.

 

Raamatun mukainen avioliitto alkaa julkisesta aviolupauksesta. Sukupuolinen kanssakäyminen on sen luonnollinen seuraus ja kuuluu vain avioliittoon. Avioliiton ulkopuoliset seksisuhteet ovat Raamatun mukaan syntiä.

 

Homoseksuaalisen käyttäytymisen hyväksyminen osaksi käsitystä ihmisen seksuaalisuudesta on vastoin Raamatun opetusta. Raamatun teologisesti kielteinen suhtautuminen homoseksuaaliseen käyttäytymiseen ei ole myöskään kulttuurisidonnainen asia. Samaa sukupuolta olevien puolisoiden muodostamalle niin sanotulle ”sateenkaariperheen” mallille ei löydy perusteita ja hyväksyntää kristillisessä etiikassa. Seksuaaliseen tasa-arvoon vetoaminen, joka irrotetaan muusta eettisestä ihmis- ja arvokäsityksestä, ei riitä perusteeksi samaa sukupuolta olevien parisuhteen yhteiskunnalliselle ja juridiselle hyväksymiselle. Tästä johtuen ei ole myöskään oikein myöntää adoptio-oikeutta samaa sukupuolta oleville pareille ja sateenkaariperheissä eläville.

 

Terveen perhe-elämän sekä siihen liittyvien eettisten periaatteiden merkitys on ajankohtainen kasvatuksellinen haaste. Seurakunnissa ja perheissä on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota vanhempien myönteiseen läsnäoloon ja lasten kasvatusvastuuseen.

 

Suomen Helluntaikirkko on tietoinen siitä, että ihmisten elämäntilanteet ovat moninaisia eikä raamatullinen ihanne kristillisestä avioliitosta, perhe-elämästä ja kasvatuksesta aina käytännössä toteudu. Seurakunnan tehtävä onkin kristillisen etiikan näkökulmasta kaksijakoinen: toisaalta seurakunnan tulee opettaa ja ylläpitää raamatullisia periaatteita ja toisaalta sen tulee olla hoitava yhteisö, joka pystyy auttamaan ja tukemaan elämässään vaikeuksiin joutuneita. Tehtävämme ei ole tuomita tai moralisoida, vaan osoittaa kristillistä rakkautta kaikissa elämän kriiseissä eläviä lähimmäisiämme kohtaan.

 

Perhe- ja seksuaalietiikan erityiskysymyksiin vastaaminen on seurakunnille myös teologinen haaste, joka edellyttää perusteltua ja ihmisten erilaiset elämäntilanteet huomioon ottavaa Raamatun opetusta. Tähän liittyen Suomen Helluntaikirkko tulee perustamaan eettis-opillisen toimikunnan ja valmistelemaan huolella eettisiä ja teologisia kannanottoja, jotka julkaistaan myöhemmin.

 

Suomen Helluntaikirkko pitää tärkeänä, että maamme helluntaiseurakuntien opetus- ja kasvatustyössä korostuu Jumalan Sanan mukainen etiikka ja elämäntapa. Erityisesti seurakuntien työntekijöiden, vanhimpien ja muiden vastuunkantajien tulee omalla käyttäytymisellään osoittaa kristilliseen etiikkaan perustuvaa hyvää esimerkkiä. Jumalan tahdon mukainen elämä ja yhteiskunnallinen luottamus edellyttävät sitä.


LIITE 6. SEKSUAALIEETTINEN KANNANOTTO 2/2021

Helluntaikirkon kannanotto 12.1.2021


Suomen Helluntaikirkko edustaa uskonnollisena yhdyskuntana Suomessa toimivia helluntaiherätyksen seurakuntia ja niihin kuuluvia henkilöjäseniä. Helluntaikirkko sitoutuu kaikessa opetuksessaan, julistuksessaan ja toiminnassaan Raamatun opetuksesta nousevaan avioliittokäsitykseen ja seksuaalietiikkaan. Tämän käsityksen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto, joka on tarkoitettu kestäväksi ja joka perustuu uskollisuuteen, rakkauteen ja kunnioitukseen. Seksuaalinen kanssakäyminen kuuluu avioliittoon ja kukoistaa parhaiten juuri avioliitossa. Avioliitto luo myös lapsille turvallisen kasvuympäristön ja takaa heille oikeuden eri sukupuolta oleviin vanhempiin.[1]

 

Helluntaiherätyksen opetuksen mukaan Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi ja tarkoitti heidät elämään yhdessä.[2] Mies ja nainen tulevat luonnollisella tavalla yhdeksi lihaksi.[3] Helluntaiherätyksessä tämän katsotaan olevan normatiivinen malli myös nykyajan kristillisille seurakunnille. Miehen ja naisen välisen avioliiton tarkoituksena on lisääntymisen lisäksi eri sukupuolten välinen, toinen toistaan täydentävä kumppanuus.[4] Miehen ja naisen välinen avioliitto ja siinä toteutuva seksuaalinen kanssakäyminen on Jumalan lahja. Helluntaiherätyksessä katsotaan, että tätä luomiskertomukseen perustuvaa kristillistä avioliittokäsitystä ei voida muuttaa.

 

Uuden testamentin opetuksen katsotaan myös tukevan tätä avioliittonäkemystä ja siihen kiinteästi liittyvää seksuaalietiikkaa. Jeesus tunnustetaan helluntailaisuudessa Jumalan Pojaksi ja Luojan inkarnoituneeksi ilmentymäksi. Hän vahvistaa luomisessa asetetun mallin: mies ja nainen on tarkoitettu tulemaan yhdeksi lihaksi ja elämään yhdessä.[5] Maallisen toimintansa aikana Jeesus tunnettiin syntisten ystävänä[6] ja hän suhtautui epäpuhtaisiin ja syntisiin ihmisiin aikalaistensa näkökulmasta lempeästi – tämä koski myös seksuaalisiin rikkomuksiin syyllistyneitä.[7] Toisaalta Jeesus opetti, että seksuaalisiin tekoihin liittyvät synnit ovat vakavia ja tuhoisia asioita.[8] Kristityn tulee hallita omaa seksuaalisuuttaan.[9] Vaikka ihmiskulttuuriin kuuluu viestintää, symboliikkaa ja taidetta, jossa myös seksuaalisuuden teemat nousevat esiin, pornografian käytön katsotaan rikkovan luomisteologian perusajatusta.

 

Myös Paavalin tekstit tukevat miehen ja naisen välistä avioliittoa. Paavalin tilannesidonnaisten kirjeiden katsotaan olevan inspiroitua Jumalan sanaa, jonka seksuaalieettinen opetus on normatiivista myös nykyajan kristillisille seurakunnille. Samaa sukupuolta olevien välisiä parisuhteita ei voida siunata Paavalin opetuksen perusteella.[10] Roomalaiskirjeessä Paavali kuvaa jumalattomuutta, jossa ihmiset ovat hylänneet luojansa ja kääntyneet pakanauskomuksiin.[11] Jumalan sanotaan siksi hylänneen heidät himojensa vietäväksi.[12] Luomisessa seksi määriteltiin miehen ja naisen väliseksi, ja tästä poikkeaminen yhdistyy ihmisen turmeltumiseen. Paavalille luomisjärjestys asettaa normatiivisen mallin, johon myös helluntaiherätys on sitoutunut.

 

Seurakuntaan saattaa kuulua jäseniä, jotka kokevat homoseksuaalisen taipumuksen olevan osa identiteettiään, vaikka eivät harjoitakaan siihen liittyvää elämäntapaa. Seurakunnassa haluamme tukea jokaista Raamatun mukaiseen elämäntapaan rohkaisten heitä löytämään arvonsa Kristuksessa.

 

Helluntailainen opetus ei myöskään rinnasta yhteiskunnassa laajasti vakiintunutta avosuhdetta avioliittoon, vaikka myös avosuhde voi sisältää avioliiton tunnuspiirteitä. Avosuhteessa eläviä kehotetaan solmimaan kristillinen avioliitto, koska julkisen, juridisen ja hengellisen vahvistamisen kautta solmitun miehen ja naisen välisen avioliiton katsotaan vastaavan parhaalla tavalla luomisteologian ihannetta.

 

Helluntaikirkko suhtautuu kunnioittavasti kaikkia ihmisiä kohtaan samalla kun se pitää kiinni oikeaksi katsomastaan Raamatun opetuksesta. Helluntaiherätys koostuu seurakunnista, jotka pyrkivät olemaan armollisia, hyväksyviä ja elämän realiteetit huomioon ottavia yhteisöjä, jotka tarjoavat jokaiselle tilan kasvaa kristillisessä uskossaan.

 

Suomen Helluntaikirkon hallitus 12.1.2021

 

(Lausuntoa on tarkennettu 2.3.2021, muutoksia on tehty 5. ja 7. kappaleeseen)

 

[1] Kannanotto avioliittolakiin 2/2011. www.suomenhelluntaikirkko.fi/kannanotto-avioliittolakiin-2-2011 Viitattu 1.1.2021.

[2] 1. Moos. 1:27.

[3] 1. Moos. 2:24.

[4] 1. Moos. 2:18–24.

[5] Mark. 10:1–12; Matt. 19:1–12. 

[6] Matt. 9:10–11, 11:16–19; Luuk. 7:34, 15:1–2; Mark. 2:15–16.

[7] Matt. 11:19; Mark. 2:15–17; Luuk. 7:34, 7:36–50; Joh. 4:16–18, 7:53–8:11.

[8] Matt. 5:29–30; Matt. 18:8–9; Mark. 9:43–48.

[9] Matt. 5:27–32.

[10] Room. 1:26–27; 1. Kor. 6:9; 1. Tim. 1:9–10. 

[11] Room. 1:18–27.

[12] Room. 1:24–25.


LIITE 7. LAUSUNTO REKISTERÖIDYSTÄ PARISUHTEESTA

Lausunto rekisteröidystä parisuhteesta

Asia: Hallituksen esitys HE 198/2008 laiksi rekisteröidystä parisuhteesta annetun lain  9 §:n muuttamisesta

 

Eduskunnan lakivaliokunta on pyytänyt Suomen Helluntaikirkolta lausuntoa koskien hallituksen esitystä HE 198/2008 laiksi rekisteröidystä parisuhteesta annetun lain 9 §:n muuttamisesta. Suomen Helluntaikirkko on käsitellyt asiaa eettis-opillisessa toimikunnassaan ja toteaa esitykseen ja sen perusteluihin liittyen seuraavaa.

Esitetyn lakimuutoksen pyrkimyksenä on parantaa rekisteröidyn parin perheessä elävän lapsen oikeudellista asemaa. Yleisenä kannanottona esitettyyn lakimuutokseen Suomen Helluntaikirkko toteaa, että lapsen oikeudellista asemaa sekä siihen liittyvää huolenpidollista suojaa voidaan yhtä hyvin parantaa käräjäoikeudessa tapahtuvan huoltajuuden vahvistamisen ja perintökaaren muutoksen kautta. Toteutuessaan esitetyssä muodossa lakimuutoksella on Helluntaikirkon näkemyksen mukaan syviä yhteiskunnalliseen ja lainsäädännölliseen kehitykseen liittyviä vaikutuksia, jotka on tärkeä tiedostaa.

 

Lakiehdotuksen perustelussa todetaan, että äitiys ja isyys ovat hyvin perustavanlaatuisia oikeudellista ja sosiaalista todellisuutta hahmottavia käsitteitä. Lakiehdotus rakentuu kuitenkin vanhemmuuden, isyyden ja äitiyden, määrittelyyn sosiaalisena konstruktiona. Tämän mukaan vanhemmuus voi olla biologista, juridista, sosiaalista ja psykologis-emotionaalista vanhemmuutta. Näin määriteltynä yhteiskunnan perinteinen käsitys isyydestä ja äitiydestä muuttuu ja vanhemmuus nähdään entistä enemmän sukupuolettomana.

 

Suomen Helluntaikirkon näkemyksen mukaan esitetty lakimuutos vahvistaa perinteisestä avioliitto- ja perhemallista poikkeavien perherakenteiden yhteiskunnallista asemaa, millä on yhteiskunnan hyvinvointiin pitkäaikaisia ja monitahoisia vaikutuksia. Lisäksi lakimuutoksella voi olla myös sellaisia odottamattomia seurauksia, joihin lainsäätäjä ei ole muutoksellaan pyrkinyt. Seuraavassa viitataan joihinkin tällaisiin mahdollisiin kehityspiirteisiin.

Ehdotus tekee mahdolliseksi kaksivaiheisen adoption sateenkaariperheen ulkopuolelta siten, että ensin rekisteröidyssä parisuhteessa elävä henkilö adoptoi (ulkopuolelta) lapsen yksinään ja sen jälkeen hänen kumppaninsa ottaa lapsen ottolapsekseen, minkä jälkeen lapsi on parin yhteinen. Näin rekisteröidyssä parisuhteessa elävä voi uutta lakia hyväksikäyttäen kiertää kieltoa suorasta lapsen yhteisadoptiosta. Lisäksi lapsen biologinen vanhempi, joka adoptiossa menettää sananvaltansa lapseen, ei ole adoptioon suostuessaan välttämättä tiennyt lapsensa päätyvän sateenkaariperheeseen. 

 

Toiseksi esitetty adoptiomahdollisuuden salliminen voi johtaa myös käytäntöön, jossa rekisteröidyssä parisuhteessa elävä nainen hankkiutuu raskaaksi ulkopuolisen suhteen avulla tai mies siittää lapsen jonkun naisen kanssa ja uuden lain sallimalla tavalla näin syntynyt lapsi adoptoidaan sitten parin yhteiseksi lapseksi. Tämän käytännön yleistyessä lainsäätäjä tulee suosineeksi avioliiton ja parisuhteen ulkopuolisia raskauksia, mikä ei ole ollut lakimuutoksen alkuperäinen tarkoitus.

 

Kolmanneksi lakimuutos herättää periaatteellisen kysymyksen eri uskontokuntien tasavertaisesta yhteiskunnallisesta asemasta tulevaisuudessa. On todennäköistä, että muuttuvan lainsäädännön myötä yhteiskunnallinen elämänmuoto kehittyy entistä enemmän uusia perhemuotoja suosivaan suuntaan. Miten silloin jatkossa suhtaudutaan kristillisten kirkkojen ja yhteisöjen ja myös Suomen Helluntaikirkon opetukseen kristillisen etiikan mukaisesta perhemallista, jonka mukaan yksi mies ja yksi nainen solmivat keskenään avioliiton ja saavat lapsia yhteisessä liitossaan? Voiko kristillisen avioliittoihanteen julkinen opettaminen ja sen mukainen toiminta aiheuttaa epäilyn tai jopa syytteen syrjinnästä? Millaisia vaikutuksia lainmuutoksen vahvistamalla kehityssuunnalla tulee olemaan uskontokuntien yhdenvertaisuuteen sellaisessa tilanteessa, jossa lainsäädännön sallimat käytännöt ja kristillisen etiikan mukaiset periaatteet ovat keskenään ristiriidassa? Suomen Helluntaikirkon piirissä tällainen kysymys tulee aiheelliseksi esimerkiksi sielunhoidollisessa tilanteessa, jossa seurakunnan opetuksen piiriin tullutta ja toisen samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa rekisteröidyssä parisuhteessa elävää ihmistä kehotetaan luopumaan homoseksuaalisesta elämäntavastaan. Johtaako lainsäädännön kehitys uskonnolliset yhdyskunnat epätasa-arvoiseen asemaan uskonnonvapauden harjoittamisessa sekä omaan katsomukseen liittyvien perhearvojen vaalimisessa?

Suomen Helluntaikirkko korostaa, että lapsen oikeuksiin kuuluu myös lapsen oikeus isään ja äitiin. Pelkkä hyvä hoito tai rakkaus eivät ole riittäviä perusteita rekisteröidyn parisuhteen rinnastamiselle avioliittoon lapsen kasvuympäristönä. Myös lakimuutoksen perusteluissa esitetyt viittaukset tieteellisen tutkimuksen antamaan näyttöön ovat selvästi yksipuolisia ja harhaanjohtavia, sillä tieteellisen tutkimuksen antama kuva lapsen kehityksestä samaa sukupuolta olevien vanhempien perheessä on varsin ristiriitainen. Helluntaikirkon näkemyksen mukaan lapsi tarvitsee roolimallin molemmista sukupuolista ja hänellä on myös oikeus siihen. Lapsen tasapainoisen kehityksen kannalta on tavoiteltavaa, että biologinen, juridinen, sosiaalinen ja emotionaalinen vanhemmuus toteutuvat mahdollisimman pitkälle samassa ihmisessä, lapsen omassa isässä ja äidissä.

 

Suomen Helluntaikirkko kunnioittaa kristillisen etiikan pohjalta ihmisarvoa ja ihmisoikeuksia. Sen mukaisesti Helluntaikirkko tuomitsee yhteiskunnallisen epäoikeudenmukaisuuden ja kansalaisten syrjinnän. Helluntaikirkko opettaa, että myös homoseksuaalisesti suuntautuneisiin ihmisiin tulee suhtautua kunnioittavasti. Tästä huolimatta Suomen Helluntaikirkko katsoo, että lakiehdotus samaa sukupuolta olevien rekisteröidyssä parisuhteessa elävien henkilöiden adoptio-oikeudesta johtaa toteutuessaan yhteiskunnan kehityksen kannalta moniin kielteisiin seurauksiin, joita lain perusteluissa ei ole riittävästi huomioitu.

Lisäksi lakimuutoksen perusteluosassa esitetty näkemys, jonka mukaan äitiys ja isyys ovat oikeudellisina käsitteinä pelkkiä sosiaalisia konstruktioita, on yksipuolinen ja filosofisesti kestämätön. Kristillisen etiikan näkökulmasta isyys ja äitiys sekä siihen liittyvät seksuaaliset roolit ovat luomiseen perustuvia ja muuttumattomia realiteetteja, joiden terve kunnioitus on edellytys perheen ja yhteiskunnan kestävälle hyvinvoinnille.

 

Edellä olevaan viitaten lainmuutoksen valmistelussa tulisi ottaa esitettyä paremmin huomioon perinteisen perherakenteen merkitys yhteiskunnan vakauden sekä lapsen kehityksen ja sukupuolisen identiteetin vahvistajana. Lisäksi lainmuutoksessa tulee turvata eri uskontokuntien uskonnonvapaus ja yhdenvertaisuus niiden eettisessä avioliitto- ja perheopetuksessa.

 

Helsingissä 4. maaliskuuta 2009

Suomen Helluntaikirkko 


LIITE 8. KANNANOTTO AVIOLIITTOLAKIIN 2/2011

Kannanotto avioliittolakiin 2/2011

Suomen Helluntaikirkon kannanotto avioliitto- ja parisuhdelainsäädännön valmisteluun 14.2.2011

 

 

Suomen Helluntaikirkko haluaa saattaa poliittisten päättäjien ja lainvalmistelijoiden tietoon näkemyksensä Suomen avioliitto- ja parisuhdelainsäädännön kehittämisestä. Helluntaikirkko on uskonnollinen yhdyskunta, joka edustaa Suomessa toimivia helluntaiherätyksen seurakuntia ja niihin kuuluvia henkilöjäseniä. Helluntaiseurakuntiin kuuluu kaikkiaan noin 45 000 aikuista jäsentä. Liikkeessä on meneillään rakennemuutos siten, että rekisteröityjen yhdistysten muodossa toimivat paikallisseurakunnat ovat järjestäytymässä yhdyskunnan seurakunniksi. Yhteensä 229 seurakunnasta 35 seurakuntaa on tällä hetkellä rekisteröitynyt yhdyskunnan jäsenseurakunniksi, joiden henkilöjäsenmäärä on noin 6 000 henkilöä.

 

Helluntaiherätys on toiminnassaan, julistuksessaan ja opetuksessaan sitoutunut Raamatun opetuksesta nousevaan avioliittokäsitykseen ja seksuaalietiikkaan. Sen mukaisesti avioliitto on miehen ja naisen muodostama kestäväksi tarkoitettu liitto, joka perustuu puolisoiden väliseen uskollisuuteen, rakkauteen ja kunnioitukseen. Tällaisena avioliitto luo turvallisen perhe- ja kasvuyhteisön myös lapsille. Samalla se takaa lapsille oikeuden eri sukupuolta oleviin vanhempiin.

 

Raamatullisen opetuksen ja ihanteiden mukaan sukupuolisuhteet on tarkoitettu aviopuolisoiden väliseen yhteiselämään avioliiton sisällä. Sukupuoliyhteyden harjoittaminen avioliiton ulkopuolella, tapahtuipa se sitten heteroseksuaalisessa tai homoseksuaalisessa suhteessa, on vastoin Jumalan tahtoa ja nähdään sen vuoksi synniksi. Tämän periaatteen mukaisesti myöskään homoseksuaalinen parisuhde ei voi olla Raamatun opetuksen mukaisen kristillisen seksuaalietiikan hyväksymä elämäntapa.

 

Emme tiedä lopullista vastausta siihen, mistä taipumus homoseksuaalisuuteen johtuu. Ihmisen vastuulla on kuitenkin pyrkiä pidättäytymään sellaisten taipumusten toteuttamisesta, mikä ei ole Jumalan tarkoittamaa ja hyväksyttävää käyttäytymistä, olipa kysymys homoseksuaalisista suhteista tai muista kristillisen avioliittomoraalin vastaisista käyttäytymismuodoista.

 

Terveen perhe-elämän sekä siihen liittyvien eettisten periaatteiden merkitys on myös kasvatuksellinen haaste. Seurakunnissa, perheissä ja yhteiskunnassa on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota vanhempien myönteiseen läsnäoloon ja lasten kasvatusvastuuseen. Kasvatuksessa ja koulutuksessa on tuettava nuorten kasvua terveeseen ja normaaliin seksuaalisuuteen. Tämän kanssa on ristiriidassa pyrkimys rinnastaa samaa sukupuolta olevat suhteet avioliittoon ja kuvata ne samalla tavoin hyväksyttävänä ja valittavissa olevana elämänmuotona.

 

Olemme tietoisia siitä, että ihmisten elämäntilanteet ovat moninaisia eikä raamatullinen ihanne kristillisestä avioliitosta, perhe-elämästä ja kasvatuksesta aina käytännössä toteudu. Seurakunnan tehtävä onkin kristillisen etiikan näkökulmasta kaksijakoinen: toisaalta seurakunnan tulee opettaa ja ylläpitää raamatullisia periaatteita ja toisaalta sen tulee olla hoitava yhteisö, joka pystyy auttamaan ja tukemaan elämässään vaikeuksiin joutuneita. Tehtävämme ei ole tuomita tai moralisoida, vaan osoittaa kristillistä rakkautta kaikissa elämän kriiseissä eläviä lähimmäisiämme kohtaan.

 

Hyväksymme sen, että yhteiskunnan ja lainsäädännön tulee pyrkiä yhdenvertaisuuteen, jossa kaikki ihmiset ovat oikeuksiltaan ja velvollisuuksiltaan tasavertaisia riippumatta siitä, noudattavatko he kristillisen avioliitto- ja seksuaalietiikan mukaisia periaatteita. Näkemyksemme mukaan yhdenvertaisuutta ei kuitenkaan pidä edistää rinnastamalla miehen ja naisen väliseen avioliittoon muita yhteiselämän muotoja.

 

Pidämme tärkeänä, että myös lainsäädännöllä ohjataan yhteiskunnallista kehitystä siten, että perinteisen avioliittomoraalin vaaliminen, sen julistaminen ja tukeminen on edelleen mahdollista. Valtiovallan on varmistettava, että tätä perustaa ei murenneta kasvatuksessa, koulutuksessa ja mahdollisuuksissa käsitellä aihetta julkisuudessa.

 

Lainsäädännön avulla on huolehdittava myös uskonnonvapauden toteutumisesta ja eri uskontokuntien tasavertaisesta yhteiskunnallisesta asemasta tulevaisuudessa. Vaikka lainsäädäntö muuttuisi entistä enemmän uusia perhemuotoja suosivaan suuntaan, uskonnollisten yhteisöjen on voitava vapaasti julistaa oman tunnustuksensa mukaista sanomaa ja siihen kiinteästi liittyviä eettisiä periaatteita pelkäämättä, että kristillisen avioliittoihanteen julkinen opettaminen ja sen mukainen toiminta aiheuttaisi epäilyn tai jopa syytteen syrjinnästä. Lainsäädännön kehittämisessä on varmistettava uskonnollisten yhteisöjen toimintamahdollisuudet ja yhdenvertaisuus sellaisessakin tilanteessa, jossa lainsäädännön sallimat käytännöt ja kristillisen etiikan mukaiset periaatteet ovat keskenään ristiriidassa. Suomen Helluntaikirkon piirissä tällainen tilanne voi tulla ajankohtaiseksi esimerkiksi sielunhoidollisessa tilanteessa, jossa seurakunnan opetuksen piiriin tullutta ja toisen samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa parisuhteessa elävää ihmistä tuetaan seksuaalisessa eheytymisessä.

 

Yhteenvetona esitämme lainsäädäntöä valmisteltaessa otettavaksi huomioon seuraavat periaatteet:

 

1) Vastustamme avioliittolainsäädännön muuttamista sellaiseksi, että samaa sukupuolta olevien parisuhteet rinnastettaisiin avioliittoon (ns. sukupuolineutraali avioliitto). Samaa sukupuolta olevien parisuhteessa elävien yhdenvertainen asema yhteiskunnassa on turvattu jo nykyisen rekisteröityjä parisuhteita koskevan järjestelmän puitteissa.

 

2) Uskonnollisten yhteisöjen toimintavapaus ja uskonnonvapaus on varmistettava siten, että julistuksessa, toiminnassa, opetuksessa ja tiedottamisessa voidaan pitää esillä perinteisen avioliittomallin ja seksuaalietiikan mukaisia periaatteita.

 

3) Kasvatuksessa ja koulutuksessa on tuettava lasten ja nuorten kehittymistä terveeseen seksuaali-identiteettiin ilman, että he joutuvat alttiiksi perinteisen perhemallin kyseenalaistamiselle.

 

4) Lainsäädännössä tuetaan avioliittojen kestävyyttä ja lasten oikeutta isään ja äitiin.

 

Helsingissä 14.2.2011

Suomen Helluntaikirkko 


LIITE 9. KANNANOTTO AVIOLIITTOLAIN MUUTOKSEEN

Kannanotto avioliittolain muutokseen

Miehen ja naisen välinen avioliitto on Jumalan säätämä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen Kristuksen opetuksessaan vahvistama.

 

Sukupuolineutraali avioliittolaki astui voimaan 1.3.2017. Lain mukaan samaa sukupuolta olevat henkilöt voivat solmia keskenään avioliiton.

 

Lakimuutoksesta huolimatta Suomen Helluntaikirkko ei ole muuttanut näkemystään avioliitosta miehen ja naisen välisenä liittona. Se sitoutuu opetuksessaan ja toiminnassaan Raamatun avioliittokäsitykseen ja seksuaalietiikkaan. Sen mukaan avioliitto on Jumalan säätämä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen Kristuksen opetuksessaan vahvistama yhden miehen ja yhden naisen välinen yhdyselämän muoto. Avioliiton tarkoitus on mahdollistaa vakaa ja turvallinen kasvuyhteisö myös lapsille sekä antaa lapselle oikeus eri sukupuolta oleviin vanhempiin, isään ja äitiin.

 

Hyväksymme sen, että moniarvoisessa yhteiskunnassa lainsäädännön tulee pyrkiä kansalaisten yhdenvertaisuuteen, jossa kaikki ihmiset ovat oikeuksiltaan ja velvollisuuksiltaan tasavertaisessa asemassa, riippumatta esimerkiksi siitä, noudattavatko he kristillisen avioliitto-

ja seksuaalietiikan mukaisia periaatteita. Näkemyksemme mukaan yhdenvertaisuutta ei kuitenkaan edistetä rinnastamalla miehen ja naisen väliseen avioliittoon muunlaisia yhteiselämän muotoja.

 

Nyt kun avioliittolaki on muuttunut, on tärkeä varmistaa uskonnollisten yhdyskuntien ja yhteisöjen yhdenvertaisuus ja toimintamahdollisuudet sellaisissa mahdollisissa tilanteissa, joissa lainsäädännön sallimat käytännöt ja Raamatusta nousevan kristillisen etiikan mukaiset periaatteet ovat keskenään ristiriidassa.

 

Suomen Helluntaikirkko pyrkii edelleenkin omalla toiminnallaan edistämään lainkuuliaisuutta sekä jokaisen ihmisen hyvinvointia kaikkien ihmisarvoa kunnioittaen.

 

 

Helsingissä 19.5.2017

Suomen Helluntaikirkko











Tämän blogin suosituimmat tekstit

1. JOHDANTO

TYÖ ARVIOITU 6.3.2023.

4. HAASTATTELUN TULOKSET